Tabinet – Reguli de joc

Cum se joaca Tabinet
Cum se joacă Tabinet

Tabinetul este un joc de cărți relativ simplu, care poate fi jucat atât de către adulți cât și de către copii. Se joacă cu un pachet de 52 de cărți (fără jokeri). Se poate juca în 4 (2 echipe), în 3 sau in 2 jucători. Jocul Tabinet este perfect pentru copii si nu numai, pentru că îi pune să calculeze și sa facă combinări matematice cu cărțile (valorile acestora) și eventual să țină minte ce cărți s-au mai jucat astfel încât să știe ce cărți se pot pune pe masă.

Cum se joacă Tabinet

  • Se ia pachetul de cărți amestecat și se distribuie 4 cărți primului jucător, care are dreptul să aleagă ce cărți i se dau, adică le poate refuza dacă nu sunt bune (nu are voie să refuze dacă sunt 2 cărți cu puncte – exemplu D, J, K, A, 2 trefla si 10) și le întoarce pe față, lăsându-le la masă. În aceste condiții i se dau alte șase cărți pe care nu are voie să le mai refuze. Dacă acceptă cele 4 cărți inițiale i se mai dau 2 cărți (un total de 6 cărți). Ulterior celorlalți jucători li se distribuie tot cîte 6 cărți. Dacă primul jucător nu a refuzat, după ce s-au distribuit cărțile tuturor jucătorilor, se întorc următoarele 4 cărți cu fața-n sus. N.B.: nici un alt jucător cu excepția primului nu poate arunca jos 4 cărți, regula cu alesul cărților aplicându-se numai la primul jucător.
  • Având în vedere că fiecare carte are valoarea înscrisă pe ea (A=11 sau 1, J=12, D(Q)=13, K=14) se încep calcule pentru a ridica de pe masă cât mai multe cărți a căror valoare însumată este egală cu valoarea unei cărți din mâna celui care trebuie să joace. Cu aceeași carte se pot ridica mai multe seturi de perechi a căror sumă este egală cu cartea care se joacă. De exemplu cu un 9 se ia un 2 și 7, cu un valet dacă la masa ai un zecar și un doiar, 2 + 10 = 12, deci cu valetul poți lua zecarul şi doiul. De-altfel poți lua de pe masă în orice combinație, numai să fie egal cu ce ai tu în mană.
Jocul Tabinet
Jocul Tabinet
  • Fiecare jucător pune cărțile luate într-un teanc cu fața în jos. Dacă cel care trebuie să joace nu poate ridica nimic de pe masă trebuie să pună o carte jos. Dacă unul dintre jucători ia toate cărțile de pe masă, se spune că a făcut o tablă (trebuie să întoarcă o carte din cărțile pe care le-a luat de pe masă cu fața în sus ca să nu uite de tablă). Daca un alt jucător sau echipa adversă a facut o tablă, cel care a facut înainte tabla, trebuie să o “ridice” (adică să reântoarcă cartea cu fața în jos). Tabla valorează un punct.
  • După ce se termină toate cele 6 cărți din mană, se împart iar din pachet câte 6 cărți pentru fiecare jucător. Dacă la sfârșit nu mai sunt câte 6 cărți de fiecare jucător, se împart cărțile în mod egal la fiecare jucător, astfel încât fiecare să aibă acelasi număr de cărți.
  • Jucătorul care ia o carte de la masă ultimul (adică cel care a luat „ultima mână„) are dreptul să ia toate cărțile rămase, dar numai cu condiția ca până la terminarea jocului nimeni să nu mai ia nimic de pe masă.

Scorul

  • La final se calculează câte puncte are fiecare. La număratul punctelor fiecare tablă reprezinta 1 punct. K, Q, J, As, 10 valoreaza cate 1 punct. 10 de caro (romb) si 2 de trefla se numesc “văcuțe” si constituie 2 puncte. Cine are cele mai multe puncte este câștigator.

Sursa

Număr de jucători: , ,
Vârsta minimă a jucătorilor:
Spațiu de joacă : , , , , , ,
Obiecte și materiale: ,
Parțile corpului implicate: ,
Categorie de vârstă: , , ,
Recomandat pentru: ,
Timp de joacă:
Tip de joc: , , , , , ,

Scrabble – Regulament de joc

Reguli de joc Scrabble
Reguli de joc Scrabble

Scrabble este un joc de litere între doi sau mai multi jucãtori (numãrul jucãtorilor este nelimitat la unele genuri de partidã). De regulã, scopul unui jucãtor este realizarea unui punctaj cât mai mare prin plasarea pe o tablã de joc a diverse cuvinte, cu ajutorul unor jetoane marcate cu litere.
Din anul 1931, când jocul a fost inventat de americanul Alfred Butts, Scrabble a evoluat de la un joc distractiv spre un sport competitional.La noi în ţară au loc întreceri oficiale organizate sub egida Federatiei Române de Scrabble. Regulamentul de mai jos este recomandat tuturor practicantilor joculului.

Recuzita jocului

Tabla de joc Scrabble
Tabla de joc Scrabble

Un joc de scrabble se compune din:

  • O tablã de joc (din lemn, carton, plastic etc.) pe care este desenat un careu de 15 x 15 pãtrãtele, fiecare pãtrãtel având latura de cca 2 cm. Liniile si coloanele tablei sunt marcate pe margini astfel:
  1. Liniile sunt marcate pe marginea din stânga, cu litere de tipar, de la ‘a’ la ‘o’, începând de sus în jos, în ordine alfabeticã;
  2. Coloanele sunt marcate pe marginea de sus, cu numere de la 1 la 15, de la stânga la dreapta

Unele dintre pãtrãtelele tablei sunt marcate distinct (colorate). Acestea indicã multiplicarea valorii literelor sau a cuvintelor asezate pe ele, conform explicatiilor din figurã. Dacã un cuvânt acoperã douã sau mai multe astfel de pãtrãtele, proprietãtile lor se cumuleazã; de exemplu, o literã poate fi dublatã si întregul cuvânt triplat de douã ori (adicã multiplicat cu 9). Multiplicarea unei litere sau a unui cuvânt se face numai atunci când litera se plaseazã pe pãtrãtelul respectiv si ea opereazã asupra tuturor cuvintelor formate cu acea literã, la acea depunere.

  • Un set de 100 jetoane (din lemn, carton, plastic etc.) care sã se suprapunã peste pãtrãtelele tablei. Aceste jetoane au înscrisã pe o parte o literã din alfabet (cu caractere mari, de tipar), fiecare literã având în partea din dreapta-jos un numãr care îi indicã valoarea. Douã dintre jetoane – numite jokeri – sunt nescrise (sau au un simbol caracteristic, ex.: J ), putând fi folosite ca reprezentând oricare literã din set sau literele K, Q, Y si W. Valoarea jokerului (jetonul alb sau marcat cu ‘?’) este zero. Dupã ce jokerul a fost plasat pe tablã ca reprezentând o literã, semnificatia lui nu se mai schimbã pânã la sfârsitul jocului. Jokerul are aceleasi proprietãti ca si celelalte litere.

    Jeton Scrabble
    Jeton Scrabble
  • Un sãculet opac de pânzã pentru pãstrarea si extragerea literelor.
  • Suporturi pe care se etaleazã literele. Pe un suport trebuie sã poatã fi manevrate usor 7 litere. Constructia suportului trebuie sã permitã ca partenerul sã poatã observa câte litere sunt plasate pe el.

 

Reguli generale de joc Scrabble

In timpul jocului, cuvintele se pot forma şi lega între ele astfel:

  • Prin lungire, adaugând una sau mai multe litere în fata sau / si în urma unui cuvânt aflat deja pe tablã;
  • Prin intersectare, formând un cuvânt (orizontal sau vertical) care sã se încruciseze cu un altul aflat deja pe tablã;
  • Prin alipire;
  • Prin metode combinate ale celor de mai sus.

Reguli de joc fundamentale

  • Primul cuvânt, care se depune pe tabla goalã, trebuie sã fie format din cel putin 2 litere si cel mult 7 litere si trebuie sã treacã prin pãtrãtelul din centrul tablei (h8).
  • La o depunere se pot plasa pe tablã între una si 7 litere, cu exceptia primei depuneri (vezi regula de mai sus). În nici un caz, nici mãcar la problemele de compunere, nu se admite plasarea pe tablã a mai mult de 7 litere la o depunere.
  • Toate literele utilizate în cadrul unei depuneri se plaseazã numai orizontal (de la stânga la dreapta) sau numai vertical (de sus în jos), pe o singurã linie sau coloanã.
  • Nu se pot depune cuvinte izolate, care sã nu aibã legaturã cu un alt cuvânt de pe tablã. Toate literele unei depuneri trebuie sã fie legate între ele (eventual, prin alte litere de pe tablã).
  • Dacã se depune un joker, se va specifica ce literã înlocuieste, iar semnificatia acestui joker nu se mai schimbã pânã la sfârsitul partidei.

    Joc Scrabble
    Joc Scrabble
  • O depunere este corectã dacã sunt respectate regulile fundamentale de mai sus, dacã toate cuvintele nou-formate pe tablã sunt acceptate de partener sau de arbitru ca fãcând parte din fondul de cuvinte admis si dacã jucãtorul s-a încadrat în timpul de gândire acordat.

Punctajul unei depuneri se calculeazã însumând valorile literelor componente ale cuvântului format (tinând cont de multiplicarea cuvântului, dacã este cazul). Se adaugã si punctajul cuvintelor adiacente nou formate, care se calculeazã la fel ca si pentru cuvântul principal. Dacã în cadrul unei depuneri se plaseazã toate cele 7 litere, la calcularea punctajului se adaugã o primã de 50 de puncte.

Pentru notatie pe buletinul de joc, pozitia de plasare a unui cuvânt se precizeazã indicând coordonatele pãtrãtelului în care se aflã prima literã a cuvântului, astfel:

  • Dacã un cuvânt este plasat orizontal, se indicã întâi litera, apoi numãrul (ex.: h8).
  • Dacã un cuvânt este plasat vertical, se indicã întâi numãrul, apoi litera (ex.: 8h).

Jokerul se noteazã obligatoriu, astfel:

  • Fie încercuind litera pe care o înlocuieste (ex., pentru cuvântul SAC, în care C este joker, se noteazã: SA©);
  • Fie adãugând literei pe care o înlocuieste un indice zero, ca de exemplu: SACo. În cazul în care semnificatia jokerului nu este precizatã (ex.: notarea unei grupe de litere care contine un joker), se utilizeazã, conventional, semnul de întrebare (ex., grupa de 7 litere: AEINRT?).

Sursa

Cum se joacă Fazan

Jocul Fazan este un joc foarte cunoscut în ţara noastră, care ajută la dezvoltarea limbajului, memoriei, atenţiei, precum şi imaginaţiei. Este ideal pentru grupurile de copii, de exemplu în excursii, în timpul călătoriei cu autocarul şi nu numai.

Cum se joacă Fazan

  • Jocul Fazan
    Jocul Fazan

    La început unul dintre jucători spune în gând alfabetul.

  • Cel care urmează spune „STOP” şi litera la care ajunsese cel cu alfabetul este litera cu care va începe primul cuvânt.
  • Jucătorul care a spus stop  spune primul cuvântul, iar următorul participant trebuie să formeze un altul, care să înceapă cu ultimele două litere ale cuvântului dat înaintea lui.
  • Nu sunt acceptate substantive proprii sau la forma plural.
  • De exemplu: c – cazacacţiuneneant
  • Când un jucător este blocat sau nu mai găseşte un cuvânt, devine F.La fiecare blocaj nou, jucătorul mai primeşte o literă : A-Z-A-N. Când a format cuvântul FAZAN, iese din joc.
  • Ultimul rămas în joc câştigă.

Variantă

  • Există variantă în care cel care trebuie să spună un cuvânt să folosească ultima silabă din cuvântul precedent, nu doar ultimele doua litere.
  • Când un jucător este blocat sau nu mai găseşte un cuvânt, devine F şi stă o tură.

Sursa

Număr de jucători: , , , ,
Vârsta minimă a jucătorilor:
Spațiu de joacă : , , , , ,
Obiecte și materiale:
Parțile corpului implicate: ,
Categorie de vârstă: , ,
Recomandat pentru: ,
Timp de joacă:
Tip de joc: , , , , , , ,