Jocul de Remi este un joc de societate foarte popular în România, fiind un joc de masă. Creatorul jocului Remy este Ephraim Hertzanu – un evreu român care a creat jocul în anul 1930. Jocul are mai multe variante, dar cele mai populare sunt remi etalat și remi pe tablă. Ca și denumire remi este mentionat sau scris în diferite feluri, de la remi, remy, rummy, rummy însemnând cărămidă sau bloc, în sensul de monolit.
În urma unei cercetări amănunțite vă punem la dispoziție un regulament oficial pentru remi etalat care cuprinde toate regulile de joc.
Cum se joacă Remi
Jocul poate fi jucat cu 2, 3 sau 4 jucători, iar sensul în care vine rândul jocătorilor este sensul trigonometric. Jucătorul care face jocul este ales prima dată aleator, după care al doilea joc îl face cel din dreapta lui.
Scopul jocului remi etalat este ca jucătorul să scape de toate piesele de pe tabla sa, eatalându-le pe masă, obținând totodată și cel mai mare număr de puncte.
Ce conține setul/cutia jocului de remi
Jocul conține 106 piese, dintre care două sunt Joker (Joly) 4 table câte una pentru fiecare jucător și piciorușele adiacente tablelor.
• 104 piese sunt numerotate de la 1 la 13 și de patru culori diferite (rosu, galben, albastru și negru), fiecare culoare având două serii de la 1 la 13.
• 2 piese au imaginea unui chip pe ele și acestea se numesc Joker sau Joly.
Pregătirea jocului de remi

Fiecare jucător își ia câte o tablă de joc.
Se amestecă toate piesele, cu fața în jos, apoi piesele sunt aranjate în 15 grămezi a câte 7 piese. Piesa care rămâne este întoarsă cu fața în sus și este considerată atu. Atuul este folosit la făcutul jocului, respectiv jucătorul care face piesele numără într-o direcție aleasă (fie de la stânga la dreapta fie de la dreapta la stânga) atâtea grămezi câte indică numârul de pe piesă. Mută prima piesă din această grămadă la care a ajuns pe următoarea grămadă, în sensul de numărare, cu fața în jos. apoi așează piesa rămasă peste grămada respectivă, dar cu numărul în sus.
Jucătorul din dreapta celui care a făcut jocul este cel care începe jocul și primește grămada cu 8 piese, următorii primesc câte o gramadă de câte 7 piese, în total trebuie să primească fiecare câte 2 grămezi. După împărțirea pieselor grămada imediat următoare se pune peste următoarea grămadă marcându-se astfel de unde se vor trage pe viitor piesele. La împarțire dacă se ajunge la sfârșitul grămezilor și încă mai trebuiesc împărțite la jucători atunci se continua cu grămezile din celălalt capăt.
Revenind puțin la atu, în cazul în care unul dintre jucătorii are atu, îl poate anunța doar la începutul jocului și primește 50 de puncte în plus la sfârșitul jocului. Acesta poate fi folosit numai la închiderea jocului, dacă această piesă este ultima piesă de care un jucător are nevoie pentru a forma o combinație ce poate fi etalată și mai are o piesă pe care s-o arunce în șir.
La începutul jocului, jucătorii anunță dublele (două piese de aceeași culoare și valoare). Jucătorii pot schimba dublele între ei, fără să le arate valoarea. Schimbul se poate face numai dublă mică cu dublă mică și dublă mare cu dublă mare. În cazul în care unul din jucători are 3 duble, acesta are
posibilitatea de a “strica jocul” adică să ceară defacerea jocului prin reamestecarea pieselor.
Dublele sunt de 3 tipuri:
• “dubla mica” – de la 2 la 9
• “dubla mare” – de la 10 la 13
• “dubla cheie” sau “cui” – 1
Obiectivul jocului este de a “etala”, coborî piesele de pe tablă așezându-le în suite sau formații/perechi în dreptul lor pe masa de joc. Există două tipuri de combinații de piese ce pot fi etalate

- suită – cel putin 3 piese consecutive ca valoare și de aceeasi culoare. Piesa cu numărul 1 poate fi folosită în două tipuri de suite 1-2-3 sau 12-13-1, dar dacă aceasta este folosită după 13, formația nu mai poate fi continuată cu piesa 2.

- terță – cel putin 3 piese cu aceeași valoare, dar de culori diferite.
Modul de calculare a punctajului este următorul:
În timpul jocului:
Valoarea pieselor la remi etalat Piesele 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 – 5 puncte fiecare
- Piesele 10, 11, 12, 13 – 10 puncte fiecare
- Piesă 1 în formație 1-2-3 – 5 puncte
- Piesă 1 în formație – 1-1-1-1 – 25 de puncte
- Piesă 1 în formație 12-13-1 – 10 puncte
- Joker – ia valoarea piesei pe care o înlocuiește
La finalul jocului:
Calcularea punctelor la remi etalat Piesele 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 – 5 puncte fiecare
- Piesele 10, 11, 12, 13 – 10 puncte fiecare
- Piesă 1 – 25 de puncte
- Joker – 50 de puncte
- Atu (dacă este valabil de la începutul jocului) – 50 de puncte
- Joker re-folosit – 0 puncte
Regulile jocului de remi
Prima rundă

Jocul începe cu jucătorul care a primit 15 piese. El trebuie să arunce o piesă în șir. Prima piesă din șir se poziționează orizontal și nu poate fi folosită de niciun jucător în timpul jocului. Al 2-lea, al 3-le și al 4-lea jucător trag pe rând câte o piesă din grămada, o verifică dacă i se potrivește la vreo formație și aruncă o piesă în șir, astfel tura jucatorului începe prin a lua o piesă și se termină prin a lăsa o piesă jos, astfel încât pe tablă să fie cel mult 14 piese la terminarea turei.
În prima rundă a jocului nu se pot etala combinații pe masă.
A doua rundă
În runda a doua, jucătorii pot deja să etaleze combinații valide pe masa de joc, numai dacă aceste combinații corespund cu următoarele condiții, și anume
- suma pieselor să fie de minim 45 de puncte și să conțină minim o formație de tip suită (3 piese de acceași culoare în ordine crescătoare).
- sau cu o terță de 1 fără să se etaleze și celelalte terțe de pe tabla de joc (dacă există), acestea rămânînd pentru etalările viitoare.
La etalare nu este obligatoriu să fie înșiruite toate formațiile, important este ca etalarea să îndeplinească condițiile de mai sus. Piesele se pot păstra pentru o viitore rupere sau pentru o etalare de mai târziu. Există și riscul ca cineva să închidă jocul, iar aceste puncte din formații să se scadă în loc să se adune sau cineva să lipească aceleași piese pe care le aveți și voi pe tablă.
În această etapă, jucătorii nu pot lipi piese la combinațiile etalate pe masa de joc. Jucătorii pot folosi ultima piesă din șir pentru a forma o combinație pe care imediat s-o etaleze pe masa. După ce au efectuat prima etalare, în următoarea rundă, jucătorii pot lipi piese la combinațiile deja etalate pe masă la alți jucători sau pot rupe șirul, adică pot lua oricare piesa din șir, cu condiția s-o folosească imediat într-o combinație pe care s-o etaleze. Restul pieselor, de unde a rupt șirul, sunt așezate pe tabla jucătorului, care l-a rupt.
Urmatoarele ture/runde
La etalarile din turele urmatoare nu mai exista restrictii la crearea de formatii si se pot lipi piese de pe tabla la formatiile deja existente pe masa. Daca se lipeste o piesa la una din formatiile celorlalti jucatori atunci la sfarsitul jocului aceasta trebuie recuperata/numarată. Pentru a nu se uita care a fost cartea lipita se poate lua piesa imediat urmatoare sau anterioara. In cazul in care piesa lipita este cu o valoare mai mare decat piesa langa care se lipeste, atunci se pot lua piese din alte formatii astfel incat sa se obtina valoarea piesei lipite.
Dupa ce a trecut prima tura se poate alege dintre
- a lua o piesa din gramezile formate la inceputul jocului
- a “rupe” ultima piesa din sir, cu conditia ca aceasta sa fie folosita in formatie la etalare in aceeasi tura. In caz contrar se poate lua piesa fara etalare dar jucatorul este obligat sa anunte ca joaca pe tabla.
- se mai poate rupe sirul de oriunde (in afara de prima piesa) doar daca jucatorul este deja etalat, sa aiba minim 4 piese pe tabla si sa foloseasca piesa rupta in formatie in tura respectiva, iar piesele urmatoare acesteia se pot pune pe tabla sau se pot etala si ele (in cazul in care se alcatuiesc formatii) sau se pot lipi la formatiile deja existente. Piesele lipite se pastreaza pe masa cu fata in jos, acestea nu mai pot fi folosite in alte formatii, acestea doar se numara la finalul jocului.
Jocul de Remi conține și două piese Joker sau Joly. În cazul în care un jucător primește un Joker, îl poate folosi la formarea combinațiilor ce pot fi etalate. Condiția este ca o combinație cu un Joker să mai conțină încă două piese reale (adică într-o formație de 3 piese nu pot fi 2 Jokeri ci doar 2 piese normale cu numere pe ele). Dacă o combinație conține doi Jokeri, aceasta trebuie să aibă încă 4 piese reale și cei doi Jokeri nu pot fi așezați unul lângă altul. Jucătorul care are un Joker îl poate lipi și la combinațiile etalate pe masa. În cazul în care există un joker etalat pe masa de joc și unul dintre jucătorii are exact piesa pe care Joly-ul o înlocuiește, el poate lua acest Joker pe tabla lui punând în schimb piesa pe care o înlocuiește. Un Joker re-folosit, nu mai poate fi folosit și a 3-a oară.
Daca Joly este etalat de unul din jucatori intr-o terta alaturi de 2 carti, atunci pentru folosirea luitrebuie sa se lipeasca amandoua piesele de aceeasi valoare cu cele deja etalate dar de culori diferite de acestea. Se poate lipi o piesa la o terta care contine un joly si 2 carti, dar joly nu poate fi folosit pana nu este lipita si cea de a patra piesa. Jucatorul care lipeste a patra piesa poate folosi Joly-ul.
Joly nu se poate lipi la ceilalti jucatori.
Jucatorul este obligat sa anunte cand mai are cel mult 3 piese pe tabla de joc. In caz contrar acesta poate fi penalizat la sfarsitul jocului cu 500 puncte, fara sa se ia in calcul si punctele facute in timpul jocului sau punctele de pe tabla de joc.
Daca pe tabla de joc au ramas trei piese atunci jucatorul nu poate sa mai rupa decat ultima piesa.
Daca pe tabla de joc au ramas una sau doua piese atunci jucatorul nu mai poate rupe ultima piesa din sir, fiind obligat sa traga o piesa din gramada. Aceste piese de pe tabla trebuie lipite, nu se mai poate face formatie cu ele, chiar daca prin tragerea unei carti de jos jucatorul are in acel moment 3 piese pe tabla, deoarece una din cele 3 carti este obligat sa o lase jos in sir la sfarsitul turei.
Calcularea rezultatului:
Jucătorul care închide jocul primește 100 de puncte în plus. Acestea se adaugă la punctele adunate de la combinațiile etalate. Pentru ceilalți jucători se calculează punctele de la combinațiile etalate și se scad punctele pieselor rămase pe tablă, ne-etalate. Dacă un jucător nu a reușit să etaleze până la închiderea jocului, i se scad 100 de puncte.
Jocul se incheie cand unul din jucatori termina piesele de pe tabla sa de joc, ultima carte pe care o lasa jos fiind cartea de inchidere. Dacă jocul se termină prin terminarea grămezilor, niciun jucător nu primește cei 100 de puncte suplimentare. Câștigător este cel care a obținut cele mai multe puncte.
Dacă cineva închide, aruncând un joker sau 1, atunci rezultatul lui este dublat.
Joc dublu este anunțat când atuul este un joker sau 1. În acest caz toate punctele jucătorilor la final de joc sunt dublate – cine pierde, pierde dublu, cine câștigă, câștigă dublu. În cazul unui joc dublu, un jucător închide, aruncând un joker sau 1, punctele lui sunt înmulțite cu 4. Rar se poate întâmpla ca unul dintre jucătorii să aibă mai multe puncte decât cel care închide. În acest caz, câștigător este cel cu cele mai multe puncte.